El oído que escribe en la frontera. Política con poética en la obra periodística de Rodolfo Walsh

Authors

  • Juan Pablo Luppi Instituto de Literatura Hispanoamericana, FFyL, UBA - CONICET

Keywords:

archaeologies, hearing, narration

Abstract

Between 1966 and 1969, by resuming and expanding the journalistic profession, which he had left aside to write fi ction in the 1963-65 period, Walsh makes a narrative, semiotic, historical, and ethnographic inquiry on the borders of society, literature and between both of them. In 1966-67 he publishes, in the massive magazine Panorama, ten chronicles about excursions to geographically and economically bordering areas of Argentina that would be compiled together with some others in a book in 1995. Journalistic writing introduces a new perspective on the police-political investigation of Rosendo case that took place in 1966; it was developed in the trade union press in 1968 and edited as a book in 1969. In both series, the writing ques-tions the edges of genres and media, and constructs the declarative posi-tion by hearing the occluded voices of community. The ear of the writer is the tool for that poetical and political work, which we analyze in ex-cerpts from the series of Panorama and ¿Quién mató a Rosendo? (Who killed Rosendo?).

Downloads

Download data is not yet available.

References

AA. VV. (1999), Tramas para leer la literatura argentina. Rodolfo Walsh, vol. I, nº 1, Córdoba, CILS.

Agamben, Giorgio (2000), Lo que queda de Auschwitz. El archivo y el testigo, HOMO SACER III, Valencia, Pre-textos.

Alabarces, Pablo (2000), “Walsh: dialogismos y géneros populares”, en Lafforgue, Jorge (ed.), Textos de y sobre Rodolfo Walsh, Buenos Aires, Alianza Editorial, pp. 29-38.

Amar Sánchez, Ana María (1992), El relato de los hechos. Rodolfo Walsh: testimonio y escritura, Rosario, Beatriz Viterbo.

Crespo, Bárbara (1998), “El lector en el relato testimonial: ‘En lo que a mí atañe, es cosa suya’”, El Matadero. Revista crítica de literatura argentina, año I, nº 1, Buenos Aires, Instituto de Literatura Argentina Ricardo Rojas, FFyL, UBA, pp. 77-96, [número de homenaje a Rodolfo Walsh].

Didi-Huberman, Georges (2008), Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes, Buenos Aires, Adriana Hidalgo.

Drucaroff, Elsa (2000), “Introducción. La narración gana la partida”, en Drucaroff, Elsa (ed.), La narración gana la partida, Historia crítica de la literatura argentina (vol. 11), Buenos Aires, Emecé, pp. 7-15.

Ferro, Roberto (1999), “La literatura en el banquillo. Walsh y la fuerza del testimonio”, en Cella, Susana (ed.), La irrupción de la crítica, Historia crítica de la literatura argentina (vol. 10), Buenos Aires, Emecé, pp. 125-145.

Ford, Aníbal (1972), “Walsh: la reconstrucción de los hechos”, en Lafforgue, Jorge (comp.), Nueva novela latinoamericana II. La narrativa argentina actual, Buenos Aires, Paidós, pp. 272-321.

Gutiérrez, Juan María (1951), “Nota a El matadero”, en Obras completas de Esteban Echeverría, tomo V, Buenos Aires, Ediciones de Antonio Zamora, pp. 209-214.

Huyssen, Andreas (2006), Después de la gran división. Modernismo, cultura de masas, posmodernismo, Buenos Aires, Adriana Hidalgo.

Imperatore, Adriana (1999), “Voces, prácticas y apropiaciones de lo popular en la ficción de Walsh”, en Zubieta, Ana María (comp.), Letrados iletrados, Buenos Aires, Eudeba, pp. 169-186.

James, Daniel (1988), Resistencia e integración. El peronismo y la clase trabajadora argentina 1946-1976, Buenos Aires, Sudamericana.

Jitrik, Noé (1971), “Forma y signifi cación en El matadero de Esteban Echeverría”, en El fuego de la especie, Buenos Aires, Siglo XXI, pp. 63-98.

Jozami, Eduardo (2006), Rodolfo Walsh. La palabra y la acción, Buenos Aires, Norma.

Link, Daniel (2003), Cómo se lee y otras intervenciones críticas, Buenos Aires, Norma.

Piglia, Ricardo (1993), “Echeverría y el lugar de la fi cción”, en La Argentina en pedazos, Buenos Aires, La Urraca, pp. 8-10.

----- (2001), “Tres propuestas para el próximo milenio (y cinco difi cultades)”, Revista Casa, año XLI, nº 222, s/p.

----- (2005), El último lector, Barcelona, Anagrama.

Rama, Ángel (1984), “Rodolfo Walsh: La narrativa en el confl icto de las culturas”, en Literatura y clase social, Buenos Aires, Folios, pp. 195-230.

Viñas, David (2005), “Rodolfo Walsh, el ajedrez y la guerra”, en Literatura argentina y política. II. De Lugones a Walsh, Buenos Aires, Santiago Arcos Editor, pp. 249-258.

How to Cite

Luppi, J. P. (2019). El oído que escribe en la frontera. Política con poética en la obra periodística de Rodolfo Walsh. Cuadernos Del Sur Letras, (44/45), 95–113. Retrieved from https://revistas.uns.edu.ar/csl/article/view/1431

Issue

Section

Artículos