Hombres, mujeres, hombres: roles de sexo-género y parodia de las masculinidades en los cuentos de Liebe, Schmerz und das ganze verdammte Zeug de Doris Dörrie
Keywords:
Doris Dörrie, masculinities, heteronormativity, queer studiesAbstract
Doris Dörrie is one of the most successful German filmmakers of the last few decades. From her first successful feature film, Männer... (1985), the exploration of sexual roles and of masculinities and femininities have been an ongoing theme in her work, be it films or literature. The purpose of this article is to analyze the short stories in the book Liebe, Schmerz und das ganzeverdammteZeug (1987), focusing on the short story “Männer...” and its eponymous fi lm version. In Männer..., a complex cultural piece belonging to two genres, cinema (1985) and literature (1987), this filmmaker presents a peculiar construction of German masculinities. Roles are re confi gured in order to describe heteronormativity and hegemonic masculinity as themes to be deconstructed and reformulated in terms of equality and gender equity. The mechanisms and rituals of the dominant construction of masculinity are reformulated in order to confront heteronormativity. The heteronormative spaces of masculinity become homoerotic in the resignification (queer) of traditional gender roles that this artist suggests.
Downloads
References
Birgel, Franz y Phillips, Klaus (eds.) (2004), Straight through the heart. Doris Dörrie, German fi lmmaker and author, Lanham Md, Scarecrow press.
Butler, Judith (2001), Mecanismos psíquicos del poder. Teorías sobre la sujeción, Madrid, Cátedra, [1997], [traducción de Jacqueline Cruz].
----- (2002), Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”, Buenos Aires, Paidós, [1993], [traducción de Alcira Bixio].
----- (2007), El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad, Barcelona, Paidós, [1990], [traducción de María Antonia Muñoz] Campos, Pastora (2005), “El cine feminista y el cine de temática femenina”,
Goethe Institut, Buenos Aires, [disponible en http://www.cineclubtea.com.ar/Texto%20Cine%20feminista.htm].
De Lauretis, Teresa (1985), “Aesthetic and Feminist Theory: Rethinking Women’s Cinema”, New German Critique, nº 34, pp. 154-175.
----- (1987), Technologies of gender: essays on theory, fi lm, and fi ction, Bloomington, Indiana University Press.
Freud, Sigmund (1992), “Lo ominoso”, en Obras Completas, Tomo XVIII, Buenos Aires, Amorrortu, pp. 215-251, [1919].
Glasenapp, Jörn (2014), “Menschen/Affen und Spielzeug/Porsche: Regression in Doris Dörries Männer”, en Liptay, Fabienne (ed.), Film-Konzepte 36: Doris Dörrie, Munich, text + kritik, pp. 5-11.
Goldstein, Jill (2008), Die Filme von Doris Dörrie, Tesis de Bachelor of Science, Worcester, Worcester Polytechnic Institute.
Hofbauer, Elisabeth (2013), Make-up. Eine Untersuchung zu Geschlechterkonstruktionen anhand ausgewählter Texte von Doris Dörrie, Tesis de Diplomarbeit Magistra der Philosophie (Mag.phil.), Viena, Universität Wien.
Kassouf, Susan (2004), “‘I want to take you on my banana boat’. A queer reading of Doris Dörrie’s Men”, en Birgel y Phillips (eds.), Straight through the heart. Doris Dörrie, German fi lmmaker and author, Lanham Md, Scarecrow Press, pp. 60-68.
Millet, Kate (1969), Sexual politics, New York, Ballantine.
Moeller, Hans-Bernhard (2004), “Text and Genre Context in Doris Dörrie’s Money”, en Birgel y Phillips (eds.), Straight through the heart. Doris Dörrie, German fi lmmaker and author, Lanham Md, Scarecrow Press, pp. 106-114.
Mulvey, Laura (1977), “Visual Pleasure and Narrative Cinema”, Screen, nº 3, vol. 16, pp. 6-18.
----- (1979), “Feminism, Film and the Avant-Garde”, Framework, nº 10, pp. 3-10. Petersen, Vibeke (2004), “Love and sexuality in Men”, en Birgel y Phillips (eds.), Straight through the heart. Doris Dörrie, German fi lmmaker and author, Lanham Md, Scarecrow press, pp. 52-59.
Preciado, Beatriz (2008), Testo Yonqui, Madrid, Espasa Calpe.
----- (2009), “Terror anal: apuntes sobre los primeros días de la revolución sexual”, en Hocquenghem, Guy y Preciado, Beatriz, El deseo homosexual (Con terror anal), Barcelona, Melusina, pp. 135-174.
Taylor, Jennifer (2004), “Doris Dörrie’s Men; bridging the gap between 1968 and 1985?”, en Birgel y Phillips (eds.), Straight through the heart. Doris Dörrie, German fi lmmaker and author, Lanham Md, Scarecrow Press, pp. 39-51.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Atilio Raúl Rubino
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la licencia Atribución-No Comercial 4.0 Internacional CC BY-NC 4.0.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) una vez publicado su trabajo, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).