Unidad y decisión: apuntes sobre la crítica y teoría literarias norteamericanas. Norman Holland, Stanley Fish y Paul de Man
Keywords:
Unity, Decision, Reading, De Man , Holland, FishAbstract
I believe that, for different reasons, important American literary theories have not been sufficiently translated and introduced in the Argentine aca-demic field. I think this situation has led to many consequences, including the lack of differentiation between Structuralism and New Criticism and the ignorance about Yale’s Literary Deconstruction. In this article I try to set, taking into consideration the con-cepts of reading, unity and decision, a dialogue between three American authors who represent different view-points in relation to literature: Nor-man Holland, Stanley Fish and Paul de Man. To that end, I will work on the aforementioned concepts, which I consider common and differing points among the stated authors.
Downloads
References
Aristóteles (2004), Poética, Buenos Aires, Colihue.
Barthes, Roland (2006), Crítica y verdad, México, Siglo XXI.
Berman, Marchall (1991), Todo lo sólido se desvanece en el aire, Madrid, Siglo XXI.
Bloom, Harold (1995), El canon occidental, Barcelona, Anagrama.
------------------ (2003), A Map of Misreading, New York, Oxford University Press.
------------------ (2009), La ansiedad de la influencia, Madrid, Trotta.
------------------ (2011), Anatomía de la influencia, Buenos Aires, Taurus.
Clifford, James (1995) Dilemas de la cultura Antropología, literatura y arte en la perspectiva posmoderna. Barcelona, Gedisa.
Crosman, Robert (1982), “How readers make meaning”, en College Literature, Vol. 9, Nº 3, pp. 207 – 215, [disponible en http://www.jstor.org/stable/25111482].
Cuesta Abad, José Manuel y Jiménez Heffernan, Julián (eds.) (2005), Teorías literarias del siglo XX. Una antología, Madrid, Akal.
Culler, Jonathan (1982), On deconstruction, New York, Cornell University Press.
-------------------- (1989), “La literaturidad”, en AA.VV., Teoría literaria, México, Siglo XXI.
------------------- (1998), Sobre la deconstrucción, Madrid, Cátedra.
------------------- (2000), Breve introducción a la teoría literaria, Barcelona. Crítica.
De Man, Paul (1990a), La resistencia a la teoría, Madrid, Visor.
---------------- (1990b), Alegorías de la lectura, Barcelona, Lumen.
Ferraris, Maurizio (2006), Introducción a Derrida, Buenos Aires, Amorrortu.
Fish, Stanley (1980), "Literature in the Reader: Affective Stylistics”, en Is There a Text in This Class? The authority of the interpretive communities, Cambridge, Harvard University Press.
Foster, Hal (2001), El retorno de lo real, Madrid, Akal.
Freud, Sigmund (1990), Inhibitions Symptoms and Anxiety, London, WW Norton & Company.
Garayalde, Nicolás (2013), “Estética de la recepción”, en Las conveniencias de la no-lectura, Córdoba, Comunicarte, pp. 35-48.
Geertz, Clifford (1994), Conocimiento local, Barcelona, Paidos.
Holland, Norman (1968a), The Dynamics of Literary Response, New York, Oxford University Press.
------------------------ (1968b), “Why Organic Unity?”, College English, vol. 30, nº 1, pp. 19-30, [disponible en http://www.jstor.org/stable/374505].
---------------------- (1975a), “Unity, Identity, Text, Self”, en PMLA, Vol. 90, No. 5 (Oct., 1975), pp. 813-822.
---------------------- (1975b), 5 Readers Reading, New Heaven and London, Yale University Press.
---------------------- (1985), The I, [traducción de Juan Vargas-Duarte], [disponible en: http://www.clas.ufl.edu/users/nholland/elyo/elyohome.html].
---------------------- (1992), The Critical I, New York, Columbia University Press.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Nicolás Garayalde
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la licencia Atribución-No Comercial 4.0 Internacional CC BY-NC 4.0.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) una vez publicado su trabajo, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).