Espacio literario y semiótico en los epistolarios de escritores. El caso Alfredo Veiravé-Amelia Biagioni

Authors

  • María Eugenia De Zan Universidad Nacional de Entre Ríos

Keywords:

Poetic, epistolary, literary space, Alfredo Veiravé, Amelia Biagioni

Abstract

This proposal has as its objective the establishment of epistolary writers and is part of the explorations which are carried out within the framework of a transdisciplinary research project that brings together researchers from different universities in the country. The aforementioned project proposes the preservation and organization of a “writer’s archive” (“Alfredo Veiravé” Archive) for the subsequent edition of his work in a university editorial collection. This is the edition of the complete works of the writer Alfredo Veiravé.

In a first approximation, we know that when starting a work of archiving, certain conceptual questions about the different temporalities, scripts, textualities, genres, subjectivities, etc. that converge in the genesis of every creative process must be solved or overcome. These questions are also highlighted, and in a particular way, when it comes to building, as is our case, an “epistolary corpus”, that is, a text that systematizes the correspon-dence that the writer Alfredo Veiravé maintained with other writers of his time, establishing his own network of “luminous points”, constructing a memory of his own, a constellation of creative production, that is, pursuing the formation of a literary space of reading and writing in a conscious and programmatic way (Blanchot: 2004). In this brief path, we will analyze particularly in Vieravé how an operation of epistolary writing on the basis of his own conception of the poetic act overflows a univocal idea of the “author” and inscribes it in a dialogical dimension which is projected in a future space.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bachelard, Gastón (2002), La intuición del instante, México, FCE.

Bajtín, Mijail (1998), Hacia una filosofía del acto ético: y otros escritos, Barcelona, Anthropos.

Berg, Edgardo (2002), Poéticas en suspenso, Buenos Aires, Biblos.

Blanchot, Maurice (2004), El espacio literario, trad. Jorge Jinkis y Vicky Palant, Barcelona, Paidós.

Blanco, Mariela (2007), “Dispersión y aglutinación en la poética de Alfredo Veiravé (El imperio milenario y la máquina del mundo)” en Cuadernos para Investigación de la Literatura Hispánica, Madrid, pp. 219 – 228

Calabrese, Elisa (1992), “Encuentro con la poesía de un antipoeta. Alfredo Veiravé”, en Scriptura, n° 8-9, pp, 267-282.

----- (2009), “Un resplandor súbito: la poesía de Alfredo Veiravé” en Lugar común. Lecturas críticas de literatura Argentina, EUDEM, Mar del Plata.

----- (2014), “El perpetuo fluir de imágenes” en CELEHIS. Revista del Centro de Letras hispanoamericanas.

Derrida, Jacques (1995), “Mal de archivo. Una impresión freudiana”, Paidós, Madrid.

Escola, Marc (2002), “L´esprit de la lettre. Quiécritquandj´écris?”, en Florilettres, Fondation de La Poste.

Giordano, Alberto (2013), “Autoficción: entre literatura y vida”, en Boletín 17 del Centro de Estudios de Teoría y Crítica Literaria.

Gold, Hazard (2010), “Una postdata imprescindible: cartas y epistolarios en el canon literario del S. XIX”, Editorial del Cardo, Valparaíso.

Hérnandez, Sylvestre Manuel (2011), “Dialogismo y alteridad en Bajtín,” Contribuciones desde Coatepec, n° 21, Universidad Autónoma del Estado de México, pp. 11-32.

Lois, Elida (2014), La crítica genética: un marco teórico sobre la disciplina, objetivos y método, Creneida, [disponible en en www.creneida.com].

Lotman, Iuri (2013), “La intersección semántica como explosión del sentido. La inspiración”, en Cultura y explosión. Lo previsible e imprevisible en los procesos de cambio social, Gedisa, Barcelona.

Lozano, Jorge (1999), “Cultura y explosión en el pensamiento de IuriLotman”, en Speculo, Revista de Estudios Literarios, Universidad Complutense de Madrid.

Monteleone, Jorge (2011), “El jardín veloz: la poesía de Alfredo Veiravé”, [disponible en http://www.autoresdeconcordia.com.ar/articulos.php?idArticulo=687].

Moreno Gutiérrez, Juan Carlos (2002), “El concepto de obra en el pensamiento de Blanchot”, en Literatura: teoría, historia, crítica 4, Universidad Nacional de Colombia, pp. 197-238.

Claudia Rosa, “Alfredo Veiravé y sus paisajes laterales”, Cuadernos LIRICO [disponible en http://journals.openedition.org/lirico/5621; DOI : 10.4000/lirico.5621-consultado el 23 febrero 2019].

Veiravé, Alfredo (1960), El ángel y las redes, Resistencia, Editorial Norte Argentino.

----- (1970), Puntos luminosos, Resistencia, Fogón de los Arrieros.

----- (1990), Laboratorio central, Buenos Aires, Editorial Sudamericana.

How to Cite

De Zan, M. E. (2019). Espacio literario y semiótico en los epistolarios de escritores. El caso Alfredo Veiravé-Amelia Biagioni. Cuadernos Del Sur Letras, 2(47), 141–162. Retrieved from https://revistas.uns.edu.ar/csl/article/view/1866

Issue

Section

Artículos