Poéticas del malestar. Lectura y escritura intervenidas en María Salgado y Ana Inés López
Keywords:
poéticas del malestar, especificidad, experimentaciónAbstract
We propose a critical reading about the artistic productions of María Salgado and Ana Inés López. These can be defined as an art of poetry of discomfort, as they question and problematize the concept of “literature”, both from the Poiesis (way of doing) and the Aisthesis (way of being). In this way, both construct a differentiated artistic practice, based on certain unease and discomfort that is manifested in different modes of intervention of the poetic object and its supposed intrinsic “specificity”. In the case of María Salgado, the proposal is achieved by means of experimentation with music and its performative dimension; as for Ana Inés López, she works her poetic writing through platforms linked to the Internet. The central idea of both poets is to alter the textual forms by virtue of different types of media and support, which generates textual objects that undermine the “static” and the “finished” of the poem and the support of the book.
Downloads
References
Alemian, Ezequiel (2010), “La poética del malestar”, Revista Ñ, [https://www.clarin.com/rn/literatura/poesia/poetica-malestar_0_rk7BEbnaDme.html].
Dolar, Mladen (2007), Una voz y nada más, Buenos Aires, Manantial.
López, Ana Inés (2013), “El campeón existencial”, Determinado Rumor, pp.1-19,[disponible en http://www.determinadorumor.com.ar/poesia/el-campeon-existencia_ai-lopez/].
Rancière, Jacques (2009), La palabra muda: ensayo sobre las contradicciones de la literatura, Buenos Aires, Eterna Cadencia Editora.
-----(2011), El malestar de la estética, Buenos Aires, Capital intelectual.
Reynolds, Simon (2015), Después del rock: psicodelia, postpunk, electrónica y otras revoluciones inconclusas, Buenos Aires, Caja Negra.
Rolle, Carolina (2017), Buenos Aires transmedial, Rosario, Beatriz Viterbo editora.
Salgado, María (2016), 31 poemas, Rosario, Danke.
Szendy, Peter (2003), Escucha. Una historia del oído melómano, Barcelona, Paidós.
Troop, David (2016), Océano de Sonido, Buenos Aires, Caja Negra.
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Falvia Vanesa Garione
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la licencia Atribución-No Comercial 4.0 Internacional CC BY-NC 4.0.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) una vez publicado su trabajo, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).