Characteristics of consumer segments and their consumption behavior: A generational perspective
Keywords:
Generational analysis, Consumer category, Technology, Added valueAbstract
The internet has transformed the way consumers live, communicate, work, and shop. Generational analysis is strategic for marketing, allowing consumers to be categorized according to their lifestyles, habits, and motivations. This article describes the different marketing generations with the goal of identifying the challenges marketers will face. While leadership is shifting to millennials this decade, marketing must seek to satisfy younger generations who value more sustainable, digital, and social brands. To remain competitive in the medium and long term, companies must prioritize personalization, the incorporation of technology, and the added value they can provide their customers. These will be key to selling to different age groups, which today challenge them to re new themselves daily to be successful in the coming decades.
Downloads
References
Berge, Z., & Berge, M. (2019). The economic ABCs of educating and training generations X, Y, and Z. Performance Improvement, 58(5), 44-53.
Contreras Lévano, M. A., & Vargas Merino, J. A. (2021). Academo, 8(1), 15-28.
Giddens, A. (2000). Sociología. Alianza Editorial.
ICEMD Instituto de Economía Digital. (2017). Estudio de 6 generaciones en la era digital. ESIC.
Kotler, P., Kartaya, H., & Setiawan, I. (2021). Marketing 5.0: Tecnología para la humanidad. John Wiley & Sons.
Kotler, P. Kartajaya, H. & Setiawan, I. (2024). Marketing 6.0: el futuro es inmersivo: (1 ed.). LID Editorial España. https://elibro.net/es/ereader/upso/269656?page=1
Mercado, K., Pérez, C., Castro, L., & Macias, A. (2019). Estudio cualitativo sobre el comportamiento del consumidor en las compras en línea. Información Tecnológica, 30(1), 109-120.
Peña, N., Gil, I., & Rodríguez, A. (2018). Emoción y razón: El efecto moderador del género en el comportamiento de compra online. Innovar, 28(69), 117-131.
Popescu, D., Popa, D., & Cotet, B. (2019). Preparando a los estudiantes para la generación Z: Consideraciones sobre el currículo de impresión 3D. Propósitos y Representaciones, 7(2), 240-254.
Rodrigo, D., Iglesias, M., & Aguaded, I. (2015). Metodologías participativas en la nube: La “G-Google” vs. La “Generación X” en la Web 2.0. Complutense de Educación, 28(1), 223-237.
Venter, E. (2016). Bridging the communication gap between Generation Y and the Baby Boomer generation. International Journal of Adolescence and Youth, 22(4), 497-507.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Liliana Gómez, María Agustina Tauro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la licencia Atribución-No Comercial 4.0 Internacional CC BY-NC 4.0.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) una vez publicado su trabajo, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).