The role of management accounting in the productive efficiency of an olive-growing company
Keywords:
Management tools, Olive production, Strategic diagnosisAbstract
In an increasingly complex and dynamic business environment, the need for accurate and timely internal information is essential for decision-making. Management accounting emerged as an evolution of cost accounting, aimed at providing strategic data that allows for planning, control, and adaptation to constant economic, technological, and regulatory changes. This qualitative-descriptive study aims to apply management accounting tools to the design of a system tailored to the needs of a family business in the olive sector, analyzed through a case study. The use of management accounting tools would allow for the formalization and clarification of the strategy, systematization and consolidation of existing information, the generation of new reports, a better understanding of key business factors, and the preparation of the organization
to face the challenges posed by the projected growth of the coming years.
Downloads
References
Bourne, M., Franco-Santos, M., Lucianetti, L., & Sykes, M. (2003). Management control systems and business performance. Journal of Management & Governance, 7(3), 245–273. https://doi.org/10.1023/A:1026297812784
Carrizo, C. (30.11.2024). Entre el trigo y la cebada, la olivicultura emerge en el sudoeste bonaerense. Diario Clarín. https://goo.su/JROAwr
Cordobés Madueño, M., Ruiz Lozano, M., Tirado Valencia, P., Vicente Lama, M. (2024). La evolución de la Contabilidad: de la Contabilidad de Analítica a la Contabilidad de Gestión y de la Sostenibilidad. Revista Pasado, Presente y Futuro de la Contabilidad N°183. Colegio de Economistas de Madrid. Consejo General de Economistas.
David, F.R. (2003). Conceptos de Administración Estratégica (Novena Edición). Editorial Pearson Educación, México. https://maliaoceano.wordpress.com/wp-content/uploads/2017/03/libro-fred-david-9a-edicion-con-estrategicafred-david.pdf
Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (1996). The balanced scorecard: Translating strategy into action. Harvard Business School Press.
Kuster Nieves, C. y Golpe Cevelo A., (2020). Estado de madurez del conocimiento actual en el debate acerca de las diferencias y convergencvias de la Contabilidad Financiera y la Contabilidad de Gestión. Brazilian Journals of Business.804-825 https://doi.org/10.34140/BJBV3N1-041
Scoponi, L. (2024). Material del Curso Contabilidad de Gestión. Departamento de Ciencias de la Administración. Universidad Nacional del Sur.
Méndez Lindo, A. (2021). La cadena de valor del aceite de oliva virgen: deficiencias y oportunidades. Tesis de grado de la Facultad de Ciencias Econòmicas y Empresariales de la Universidad Pontificia de Comillas. Madrid.
Porter, M. (1980). Competitive Strategy. NY: Free Press, 1980.
Porter, Michael (1982). Estrategia Competitiva, 2ª Edición, CECSA, Editorial REI Argentina S.A.
Porter, M. (1985). The Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. NY: Free Press, 1985.
Porter, M. (1989). The Competitive Advantage or Nations. NY: Free Press, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Analia Goenaga, Sergio Ielmini

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la licencia Atribución-No Comercial 4.0 Internacional CC BY-NC 4.0.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) una vez publicado su trabajo, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).