To communicate or not to communicate? Communication in the context of an organizational crisis

Authors

Keywords:

communication strategies, crisis management, corporate communication, crisis communication plan

Abstract

When a crisis occurs, it is essential that an organization be prepared to confront and manage it efficiently to prevent it from escalating and negatively impacting its image or reputation. This article aims to systematize various bibliographic sources to provide tools that facilitate communication management in organizational crisis contexts. The theoretical overview demonstrates that crises are inevitable processes in institutional life and that their proper management requires strategic planning, transparency, and coordination. The analyzed sources highlight the importance of having formal communication policies, plans, and manuals that address the stages of prevention, reaction, and learning. Likewise, the need to identify priority audiences, craft clear messages, select appropriate tools, and appoint trained spokespeople is emphasized. Taken together, the reviewed contributions solidify communication as a key strategic resource for protecting reputation, strengthening trust, and promoting organizational resilience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aced, C., Arocas, M., y Miquel, S. (2021). Manual de comunicación interna. Dircom-Asociación de Directivos de Comunicación.

Acevedo, M. J. (2016). Prevenir la crisis analizando los conflictos. Tramas/Maepova, 4(2), 17–39. http://revistadelcisen.com/tramasmaepova/index.php/revista/article/view/124

Acevedo Velazco, C. (2020). La gestión de la comunicación de crisis Una tormenta perfecta en nuestra travesía. Iberoamerican Business Journal, 4(1), 100–109. https://doi.org/10.22451/5817.ibj2020.vol4.1.11041

Benhammada, H. y Baaloudi, Z. (2025). The Role of Communication Strategy in Crisis Management within Organizations. EON, 6(1), 903-104. https://doi.org/10.56177/eon.6.1.2025.art.8

Bisquert, A. (2003). La comunicación organizacional en situaciones de crisis. Razón y palabra, 32. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=642905

Burgueño, J. M. (2018). Qué hacer cuando arde la red: gestión de crisis de comunicación online. Editorial UOC. https://elibro.net/es/ereader/unsbiblio/105387.

Cierva, Y. D. L. (2015). Comunicar en aguas turbulentas: un enfoque ético para la comunicación de crisis. EUNSA. https://elibro.net/es/ereader/unsbiblio/47207

Colina Vargas, A. M., Espinoza Mina, M. A., López Catalán, L., López Catalán B. (2025). Percepciones y reacciones ante las fake news en estudiantes universitarios. Chakiñan Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 25, 19-40. https://doi.org/10.37135/chk.002.25.01

Coombs, W. T. (2007). Protecting organization reputations during a crisis: The development and application of situational crisis communication theory. Corporate reputation review, 10(3), 163-176. https://doi.org/10.1057/palgrave.crr.1550049

Coombs, W. T. y Holladay, S. J. (2002). Helping Crisis Managers Protect Reputational Assests. Initial Tests of the Situational Crisis Communication Theory. Management Communication Quarterly, 16(2), 165-186. https://doi.org/10.1177/089331802237233

De la Vega, A., y Vázquez Luna, J. L. (2022). Gestión de crisis: reto actual para RRPP desde la comunicación organizacional. REDMARKA. Revista de marketing aplicado, 26(2), 34-46. https://doi.org/10.17979/redma.2022.26.2.9317

Franco, M. (2017). Comunicación en las relaciones profesionales. Editorial CEP, S. L. https://elibro.net/es/lc/unsbiblio/titulos/51158

Freberg, K., Graham, K., McGaughey, K., y Freberg, L. A. (2011). Who are the social media influencers? A study of public perceptions of personality. Public relations review, 37(1), 90-92. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2010.11.001

Fried-Schnitman, D. (2011). Afrontamiento generativo de crisis y conflictos en organizaciones. Persona, (014), 11-40. https://doi.org/10.26439/persona2011.n014.251

Kádárová, J., Mihalčová, B., Kádár, G., y Vida, M. (2015). Strategy map for the crisis communication. Procedia Economics and Finance, 23, 1119-1124. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00518-3

Losada Díaz, J. C. (2010). Comunicación en la gestión de crisis: lecciones prácticas. Editorial UOC. https://elibro.net/es/ereader/unsbiblio/33506

Marín, F. (2009). Comunicación de crisis. LID Editorial España. https://elibro.net/es/lc/unsbiblio/titulos/270622

Mwandembo, F. (2024). Navegando la tormenta: Estrategias efectivas de comunicación en crisis. Revista Internacional de Ciencia Innovadora y Tecnología de Investigación. https://doi.org/10.38124/ijisrt/ijisrt24mar2080

Pérez Rodríguez, M. D. (Coord.) (2024). Comunicación y trabajo en equipo en la era de la inteligencia artificial generativa. Editorial ICB. https://elibro.net/es/ereader/unsbiblio/283848

Rivero Hernández, M. (2022). Aclarando ideas ¿Sabes cuáles son las diferencias entre “políticas”, “manuales”," estrategias"," planes" y" campañas" de Comunicación?

San Juan, M. Á. (2023). Comunicación, branding y eventos corporativos: estrategias de comunicación para un entorno digital e inclusivo. RA-MA. https://elibro.net/es/ereader/unsbiblio/235053

Sánchez Calero, M. L. (2006). Importancia de la gestión de la comunicación en periodos de crisis empresariales. Red Ámbitos. https://elibro.net/es/lc/unsbiblio/titulos/15948

Saura Pérez, P. y García García, F. (2010). La comunicación de crisis como elemento clave de la comunicación empresarial. ICONO 14, Revista de comunicación y tecnologías emergentes, 8(2), 42-56. https://doi.org/10.7195/ri14.v8i2.245

Vidal Díaz, D., Vidal Díaz, D. V., y Gutiérrez López, O. (2022). Principios para la elaboración de un Manual para la Gestión de Comunicación de Crisis en las organizaciones. Explorador Digital, 6(3), 258-283. 10.33262/exploradordigital.v6i3.2313

Published

2025-12-22

How to Cite

Moral, M. de la P., & Rivero, M. A. (2025). To communicate or not to communicate? Communication in the context of an organizational crisis. Centro De Estudios De Administración, 9(2), 115–136. Retrieved from https://revistas.uns.edu.ar/cea/article/view/5515

Issue

Section

Artículos de interés docente y/o profesional