La escuela en el “desierto”. El estado de la educación pública en la Patagonia de fines del siglo XIX

Authors

  • Oscar Daniel Duarte UBA

Keywords:

Education, Schools, Patagonia

Abstract

The following paper provides an analysis on the state of public education in the Patagonian territory in the late nineteenth century. We consider the period as a stage of dual development; on the one hand, the connection of the country to the world market and on the other hand, the State's attempt to be present in the conquered territory in order to increase the land market. Our goal is to study the presence of the State through a central institution i.e. the public school. Education is presented by the State as an essential tool to form citizens. However, it was not fully developed due to economic, material and human deficiency in the southern territory. This is why we also seek to comprehend the limits of the state proposal, its shortcomings and the development of possible alternatives. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bandieri, Susana (2000) “Ampliando las fronteras: la ocupación de la Patagonia”, en Lobato, Mrta (dir.), Nueva historia Argentina, Tomo V, Buenos Aires, Ed. Sudamericana, pp. 119-178.

Ginocchio, Virginia (2006), “Alumnos ‘prolijos, callados y aseados’. O las formas en que el Estado prescribió el comportamiento infantil en la configuración de la escuela (1875-1905)”, Anuario de la SAHE, Nº 7, Buenos Aires, Prometeo, pp. 91-121.

Lionetti, Lucía (2005), “La función republicana de la escuela pública. La formación del ciudadano en Argentina a fines del siglo XIX”, RMIE, Vol. 10, Nº 27, Oct-Dic, México, pp. 1225-1255, [disponible en http://www.redalyc.org/pdf/140/14002716.pdf].

Napoli, Bruno (2010), Historia de las bibliotecas populares en la Argentina, Documento inédito.

Nicoletti, María Andrea (2002/2003), “‘Derecho a ser educados’: conceptos sobre educación y evangelización para los indígenas de la Patagonia a través del escrito inédito de un misionero salesiano”, Anuario de la SAHE, Nº 4, Buenos Aires, CaRol-Go, pp. 137-157.

Pierini, Ma. de los Milagros (2010), “Iglesia y Estado en los comienzos de la educación en Santa Cruz: Los salesianos”, en Ossana, Edgardo (dir.), La educación en la Patagonia Austral: El rol del Estado. Historia de la educación de la Patagonia Austral, Tomo III, Río Gallegos, Universidad Nacional de la Patagonia Austral, Ed. Prohistoria, Capítulo VIII, pp. 225 a 252.

Puiggrós, Adriana (dir.) (1991), Historia de la educación Argentina, Tomo II, Buenos Aires, Ed. Galerna.

----- (2006), Sujetos, disciplina y currículo en los orígenes del sistema educativo argentino (1885-1916), Tomo I, Buenos Aires, Ed. Galerna.

Recalde, Héctor (1987), El primer congreso pedagógico, Buenos Aires, CEAL.

Sábato, Jorge (1991), La formación de la clase dominante en la Argentina moderna. Formación y características, Buenos Aires, Imago Mundi.

How to Cite

Duarte, O. D. (2019). La escuela en el “desierto”. El estado de la educación pública en la Patagonia de fines del siglo XIX. Cuadernos Del Sur Historia, (42), 69–86. Retrieved from https://revistas.uns.edu.ar/csh/article/view/1505

Issue

Section

Artículos