Esperando bajo un árbol, vestida de gaucha. Ana Beker y su viaje a caballo por América
Keywords:
travel, sexism, PeronismAbstract
In 1950 and backed by Eva Perón, a young female Argentinian rider set out on a solo horse trip from Buenos Aires to Ottawa. However, the book resulting from the journey, The Courage to Ride [Amazona de las Américas], wasn´t published until 1957, once Peronism was proscribed and all mention of its leader was banned in public discourse. Beyond many constraints of femininity and inspired by the desire to overcome the prevailing male chauvinism regarding women´s accomplishments in every area, but especially in those related to physical strain and mental endurance, Beker’s journey also implied a good deal of social and narrative skills that granted her access to dozens of American officials and people in general along the way.
In the current article, we dwell not only on some of Beker’s explicit accounts of the different highlights of her unparalleled deed, but we also undertake the task of considering the mechanisms by which the author creates her narrative voice. The article also includes the raising of a wide set of questions as to what sort of social network could have allowed Beker to better meet her goals.
Downloads
References
Beker, Ana (1957), Amazona de las Américas, Buenos Aires, La Isla, [prólogo de Clemente Cimorra].
----- (1993), Amazona de las Américas, Buenos Aires, Editorial El Jagüel, [prólogo de Virginia Carreño e ilustración de Adriana Zaefferer].
Cristoff, María Sonia (comp.) (2009), Pasaje a Oriente. Narrativa de viajes de escritores argentinos, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.
GCBA (14 de abril de 2020), “[AHORA] Mirá la clase de Hebe Uhart: ‘Lo que aprendí en mis viajes. La intuición como motivación’”, [disponible en https://www.youtube.com/watch?v=KFwHdN4GqLM&ab_channel=GCBA].
Luna, Félix (s/f), “Juana Azurduy”, [disponible en https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/juana_azurduy.pdf].
Marchena Barcelona, Domingo (7 de noviembre de 2019), “La amazona argentina que descabalgó a los machistas”, La Vanguardia, [disponible en https://www.lavanguardia.com/ocio/viajes/20191101/471193490437/ana-beker-frank-t-hopkins-oceanos-de-fuego-caballo-grandes-viajeras.html].
----- (14 de febrero de 2020), “Las Thelma y Louis de Suiza”, La Vanguardia, [disponible en https://www.lavanguardia.com/ocio/viajes/20200214/473413030555/maillart-schwarzenbach-el-camino-cruel-grandes-viajeras.html].
Nouzeilles, Gabriela (comp.) (2002), La naturaleza en disputa. Retóricas del cuerpo y el paisaje en América Latina, Buenos Aires, Paidós.
Obiol, María José (24 de agosto de 2015), “Los que aún saben vivir en paz”, El país, [disponible en https://elpais.com/cultura/2015/08/19/babelia/1439981137_010837.html].
Risso, Carlos Raúl (5 de mayo 2012), “Ana Beker. Amazona de las Américas. A 30 años del adiós”, Escritor Costumbrista, [Blog], [disponible en http://carlosraulrisso-escritor.blogspot.com/2012/05/la-amazona-de-las-americas-30-anos-del.html].
Tchiffely, Aimé (2013), Mancha y Gato, Buenos Aires, Editorial Quevedo.
Viñas, David (2008), Viajeros argentinos a Estados Unidos, Buenos Aires, Santiago Arcos Editor, [1998].
Vives, Rosario (27 de julio de 1954), “A caballo, una mujer argentina unió a Buenos Aires con Ottawa”, El Mundo, [disponible como imagen en http://www.magicasruinas.com.ar/revistero/locales/ana-becker.htm].
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Helen Turpaud Barnes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la licencia Atribución-No Comercial 4.0 Internacional CC BY-NC 4.0.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) una vez publicado su trabajo, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).