El papel de las imágenes en la divulgación científica infantil. El caso de los “libros científicamente divertidos”

Authors

  • Daniela Palmucci Universidad Nacional del Sur

Keywords:

scientific popularization for children, multimodality, caricature

Abstract

Among the numerous available publications on scientific topics for children, there are visually appealing books. It is diffi cult to understand them without linking words and images in the reading process. The images go beyond the illustrative purpose itself setting a discursive organization characterized by the coexistence of different modes of representation with their own meaning potential. Kress and van Leeuwen (2001) use the concept of multimodality to describe this discursive configuration.

The purpose of this paper is to analyze the role of visual mode to convey meaning in multimodal science books for children. We explore the construction of a perspective on the objects of the represented world as well as the way in which the reader learns and acquires knowledge through images. Bearing this in mind, we study extracts from a series of multimodal books meant for primary school children. The analysis is based on the Systemic-Functional Theory and Social Semiotics of visual mode.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristóteles (1964), Poética, “Introducción”, Madrid, Aguilar, [traducción y notas de Francisco de P. Samaranch].

Arizpe, Evelyn y Styles, Morag (2004), Lectura de imágenes. Los niños interpretan textos visuales, México, Fondo de Cultura Económica.

Calsamiglia, Helena (1997), “Divulgar: itinerarios discursivos del saber. Una necesidad, un problema, un hecho”, Quark, nº7, pp. 9-18.

Ciapuscio, Guiomar (2011), “De metáforas durmientes, endurecidas y nómades: un enfoque lingüístico de las metáforas en la comunicación de la ciencia”, Arbor. Ciencia, Pensamiento y Cultura, vol. 187- 747, enero-febrero, pp. 89-98.

Clark, Margaret (2005), Escribir literatura infantil y juvenil, Barcelona, Paidós.

Colomer, Teresa et al., (2010), New Directions in Picturebook Research, London, Routledge.

Cruder, Gabriela (2008), La educación de la mirada. Sobre los sentidos de la imagen en los libros de texto, Buenos Aires, La Crujía.

Deforge, Yves (1991), “Las imágenes didácticas en las obras escolares”, en Costa, Joan y Moles, Abraham, Enciclopedia del diseño, Barcelona, Ediciones CEAC.

Di Stefano, Mariana (coord.) (2006), Metáforas en uso, Buenos Aires, Biblos.

Gombrich, Ernst (1961), Art and Illusion, London, Phaidon Press.

Gould, Stephen Jay (1999), La montaña de almejas de Leonardo, Barcelona, Crítica.

Hanán Díaz, Fanuel (2007), Leer y mirar el libro álbum: ¿un género en construcción?, Bogotá, Grupo Editorial Norma.

Halliday, Michael (1982), El lenguaje como semiótica social, México, Fondo de Cultura Económica.

Kress, Gunther (2003), Literacy in the New Media Age, London, Routledge.

Kress, Gunther y van Leeuwen, Theo (1996), Reading Images. The Grammar of Visual Design, London, Routledge.

----- (2001), Multimodal Discourse. The modes and media of Contemporary Communication, London, Arnold.

Lemke, Jay (1998), “Multiplying meaning. Visual and verbal semiotics in scientific text” en Martin, J. R. y R. Veel (eds.), Reading Science, London, Routledge, pp. 87-113.

Levinas, Marcelo (1996), Ciencia con creatividad, Buenos Aires, Aique.

Martin, J. R. (2000), “Analysing Genre. Functional Parameters” en Genre and Institutions, London-NY, Continuum, pp. 3-39.

Moya Guijarro, Arsenio (2014), A Multimodal Analysis of Picture Books for Children, United Kingdom, Equinox Publishing.

Oteiza, Teresa (2009), “Diálogo entre textos e imágenes: análisis multimodal de textos escolares desde una perspectiva intertextual”, en D.E.L.T.A, n° 25: especial, pp. 664-677.

Pró, Maite (2003), Aprender con imágenes. Incidencia y uso de la imagen en las estrategias de aprendizaje, Barcelona, Paidós.

Rodríguez Adrados, Francisco (1985), Historia de la fábula greco-latina, Madrid, Editorial de la Universidad Complutense.

Rojas Mix, Miguel (2006), El imaginario, Buenos Aires, Prometeo.

Schritter, Istvan (2005), La otra lectura. La ilustración en los libros para niños, Buenos Aires, Lugar Editorial.

Swales, John M. (2004), Research Genres. Exploration and Applications, Cambridge, Cambridge University Press.

Vallejos, Patricia y Palmucci, Daniela (2011), “Recursos de la divulgación científica en la literatura para niños. Construcción verbal y visual del disparate”, Anclajes, vol. 15, n° 1 y 2, pp. 165-188.

van Leeuwen, Theo (2008), Discourse and Practice. New tools for critical discourse analysis, New York, Oxford University Press.

Villafañe, Justo (1998), Introducción a la teoría de la imagen, Madrid, Pirámide.

Wells, Paul (2009), The Animated Bestiary. Animals, Cartoons and Culture, New Brunswick-New Jersey-London, Rutgers University Press.

How to Cite

Palmucci, D. (2019). El papel de las imágenes en la divulgación científica infantil. El caso de los “libros científicamente divertidos”. Cuadernos Del Sur Letras, (44/45), 153–173. Retrieved from https://revistas.uns.edu.ar/csl/article/view/1434

Issue

Section

Artículos