De Argentina a Latinoamérica y del libro al teatro. La puesta de Operación masacre en el Teatro Circular de Montevideo (1973)

Authors

  • Victoria García UBA – CONICET

Keywords:

Art / Politics, Transposition, Documentary theatre

Abstract

In 1973, Rodolfo Walsh’s Operación masacre moved from the book to the stage, in a play scarcely known by the critics. It was performed in Montevideo under the direction of Jorge Curi, and it is the object of the present paper. Firstly, we place Operación masacre within the artistic Latin American movement of the time, which was progressively politicized in the 60s and 70s, as the history of Walsh’s text clearly shows. Secondly, we explain the relation among Curi’s work and some traditions and conceptions which prevailed in the Latin American theatre, focusing on two figures, Bertolt Brecht and Peter Weiss, whose artistic projects are recovered in the theatre version of Operación masacre. Thirdly, we propose an analysis of Curi’s play, focusing on changes of meaning in the story of the massacre when it is performed on stage. We show that the book–theatre passage turns Operación masacre into an event that inevitably comes to an end, although it represents the violent past of Latin America in the early 70s, interpreted by multiple bodies and voices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

“Excelente teatro documental” (23 de julio de 1973), El Diario, p. 8.

“Oligarquía prontuariada” (24 de julio de 1973), Última hora, p. 17.

“Reciente historia Argentina” (24 de julio de 1973), La Mañana, p. 10.

“La triste noche” (25 de julio de 1973), Ahora, p. 15.

“Operación Masacre. Fragmentos” (27 de julio de 1973), Marcha, pp. 24-25.

Recorte sin título (28 de julio de 1973), El Oriental, Archivo CIDDAE.

Curi, Jorge y Rein, Mercedes (1973), Operación masacre, Guión teatral inédito, Archivo personal de Carlos Frasca.

Fernández, Gerardo (27 de julio de 1973), “De la más alta y noble estirpe”, Marcha, p. 25.

Solanas, Fernando y Getino, Osvaldo (1973), Cine, cultura y descolonización, Buenos Aires, Siglo XXI.

Walsh, Rodolfo (1973), Operación masacre, Buenos Aires, De la Flor.

----- (2007), Ese hombre y otros papeles personales, Buenos Aires, De la Flor, [1969].

Agamben, Giorgio (2002), Lo que queda de Auschwitz. El archivo y el testigo. Homo Sacer III, Valencia, Pre-Textos.

Amar Sánchez, Ana María (2008), El relato de los hechos. Rodolfo Walsh: testimonio y escritura, Buenos Aires, De la Flor.

Berwald, Olaf (2003), An introduction to the works of Peter Weiss, Rochester, Candem House.

Bravo Elizondo, Pedro (1982), Teatro documental latinoamericano I, México, UNAM.

Brecht, Bertolt (1970a), Escritos sobre teatro 1, Buenos Aires, Nueva Visión.

----- (1970b), Escritos sobre teatro 2, Buenos Aires, Nueva Visión.

----- (1984), El compromiso en literatura y arte, Barcelona, Península.

Burello, Marcelo (2013), “La Shoá puesta en escena. El ‘teatro documental’ y las primeras representaciones del Holocausto en Alemania”, Revista de Estudios sobre Genocidio, N° 5, pp. 72-85, [disponible en http://revistagenocidio.com.ar/wp-content/uploads/2013/05/072-a-086.pdf].

García, Victoria (2013), “Diez problemas para el testimonialista latinoamericano. Los años 60-70 y los géneros de una literatura propia del continente”, Castilla. Estudios de literatura, N° 4, pp. 368-405, [disponible en http://www5.uva.es/castilla/index.php/castilla/article/view/232/278].

Genette, Gérard (1989), Figuras III, Barcelona, Lumen.

Gilman, Claudia (2012), Entre la pluma y el fusil. Debates y dilemas del escritor revolucionario en América Latina, Buenos Aires, Siglo XXI.

Gray, Paul et al. (1966), “A living world. An interview with Peter Weiss”, The Tulane Drama Review, vol. 11, nº 1, pp. 106-114, [disponible en http://www.jstor.org/stable/1125270].

Mestman, Mariano (2013), “Las masas en la era del testimonio. Notas sobre el cine del 68 en América Latina”, en Mestman, Mariano y Varela, Mirta (coords.) (2013), Masas, pueblo, multitud en cine y televisión, Buenos Aires, Eudeba, pp. 179-215.

Mirza, Roger (2007a), La escena bajo vigilancia: teatro, dictadura y resistencia, Montevideo, Ediciones de la Banda Oriental.

----- (2007b), “Productividad del modelo brechtiano en el teatro uruguayo contemporáneo”, en Pelletieri, Osvaldo (ed.), Huellas escénicas, Buenos Aires, Galerna, pp. 107-118.

Newman, Kathleen (1991), La violencia del discurso. El Estado autoritario y la novela política argentina, Buenos Aires, Catálogos.

Ogás Puga, Grisby (2006), “Resemantización del paradigma brechtiano en Malcolm X, de Hiber Conteris”, en Pelletieri, Osvaldo (ed.), Texto y contexto teatral, Buenos Aires, Galerna, pp. 123-130.

Pavis, Patrick (2005), Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología, Buenos Aires, Paidós.

Schaeffer, Jean-Marie (2002), ¿Por qué la ficción?, Madrid, Lengua de trapo.

Schwarzböck, Silvia (2010), “Cómo se llega a ser peronista. Sobre Operación masacre, de Rodolfo Walsh, y Operación masacre, de Jorge Cedrón”, El Matadero, N° 7, pp. 183-207.

Steimberg, Oscar (2013), Semióticas: las semióticas de los géneros, de los estilos, de la transposición, Buenos Aires, Eterna Cadencia.

Verzero, Lorena (2010), “El corredor de teatro militante (1968-1974): América Latina, ‘La Patria Grande’ y las especificidades nacionales”, Ánfora, nº 29, pp. 15-28 [disponible en http://repositorio.autonoma.edu.co/jspui/bitstream/11182/145/1/ANFORA-29-01-Lorena-Verzero-Argentina.pdf].

Weiss, Peter (1968), “Notas sobre el teatro-documento”, en Escritos políticos, Barcelona, Lumen, pp. 99-110.

How to Cite

García, V. (2019). De Argentina a Latinoamérica y del libro al teatro. La puesta de Operación masacre en el Teatro Circular de Montevideo (1973). Cuadernos Del Sur Letras, (43), 107–127. Retrieved from https://revistas.uns.edu.ar/csl/article/view/1522

Issue

Section

Artículos