Exploring cognitive biases in hypothetical online purchases
Keywords:
cognitive biases, consumer psychology, purchase decision, heuristics, consumer behaviorAbstract
The main objective of this study was to identify, explore, and describe the presence of eight cognitive biases in online purchasing decisions, with the aim of establishing whether a correlation exists between these biases and purchasing decisions. The sample consisted of 60 young adults from the Salesian University of Bahía Blanca. To collect the data, a survey was designed to assess the influence of cognitive biases on online purchasing decisions. The results indicated that 63.3% of the participants presented a high level of cognitive biases, while 36.7% showed a moderate level. No statistically significant differences were found between genders, although differences in distribution were observed. Limitations of the study include the homogeneity and limited size of the sample. This research suggests that cognitive biases may play a significant role in online purchasing decisions.
Downloads
References
Fonseca Patrón, A. L. (2016). El debate sobre las heurísticas. Una disputa sobre los criterios de buen razonamiento entre la Tradición de Heurística y Sesgo y la Racionalidad Ecológica. Revista Valenciana. Estudios de Filosofía y Letras. Universidad de Guanajuato. https://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/664
León, O. G. (1987). La toma de decisiones individuales con riesgo desde la psicología. Estudios de Psicología, 8(29–30), 79–94.
Molina Arias, M. (2017). ¿Qué significa realmente el valor de p? Pediatría Atención Primaria, 19(76), 377–381.
Ortega, C. (2020). Prueba t: Qué es, ventajas y pasos para realizarla. QuestionPro. https://www.questionpro.com/blog/es/prueba-t-de-student/#Tipos_de_prueba_t-Student
Rodríguez Quintana, E. (2012). Toma de decisiones: la economía conductual [Tesis de maestría, Universidad Nacional de La Plata].
Vázquez Juárez, J. (2018). Sistema de alerta sobre sesgos cognitivos basados en la economía del comportamiento [Tesis de licenciatura, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Manuel Fernandez Bissi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la licencia Atribución-No Comercial 4.0 Internacional CC BY-NC 4.0.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) una vez publicado su trabajo, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).