Recognition Theory as Critical, Social and Social Struggle Theory

An Application to the Critical Analysis of Feminized Domestic Work

Authors

  • Mauro Basaure Universidad Andres Bello (UNAB) y Centro de Estudios de Conflicto y Cohesión Social (COES)

DOI:

https://doi.org/10.52292/j.dsc.2025.4615

Keywords:

Recognition theory, critical theory, social theory, domestic work, principle of equality

Abstract

The article presents the theory of recognition as a social theory of the differentiation of action spheres, as a theory of social struggles for recognition, and as a critical theory. This distinction allows to identify, among other things, the place and function of institutions and moral principles in each of these theories. With these distinctions in mind, the phenomenon of feminized domestic work is studied from the point of view of the relationship between the spheres of love, law, and social esteem, showing that the interesting and rich part of the analysis lies precisely in the intersection of these spheres. From there, certain useful conclusions are drawn for the struggles for recognition and the critical theory of society. One of them lies in the primacy of the egalitarian principle, over that of love and achievement, in the critical treatment of said phenomenon.

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Author Biography

Mauro Basaure, Universidad Andres Bello (UNAB) y Centro de Estudios de Conflicto y Cohesión Social (COES)

Profesor titular de la Escuela de Sociología de la Universidad Andrés Bello (UNAB). Director del doctorado de Teoría Crítica y Sociedad Actual de la UNAB. Investigador asociado de la línea Conflicto Político y Social del Centro de Estudios de Conflicto y Cohesión Social (COES, ANID/FONDAP 1523A0005). Doctor en Filosofía y Ciencias de la Historia de la Universidad Johann Wolfgang Goethe de Frankfurt, Alemania, Magíster en Filosofía Política, Licenciado en Sociología y Sociólogo de la Universidad de Chile. Profesor del Doctorado en Sociología de la Universidad Alberto Hurtado. Actualmente es Investigador Responsable del Fondecyt Regular 1231922 (2023-2026), “De la crítica y de la justificación de la violencia (política). Una investigación conceptual-empírica a partir del octubre chileno de 2019”. Sus temas de investigación giran en torno a: teoría social y política, memoria política, reconocimiento de derechos de minorías, sociología política de los intelectuales, desigualdades de tiempo y sus consecuencias políticas y subjetivas, violencia política y su justificación.

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Published

2025-11-18

How to Cite

Basaure, M. (2025). Recognition Theory as Critical, Social and Social Struggle Theory: An Application to the Critical Analysis of Feminized Domestic Work. Discusiones, 35(2), 62–90. https://doi.org/10.52292/j.dsc.2025.4615