Social networks as a digital marketing tool: the case of Buenos Aires municipalities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52292/j.eca.2025.4709

Keywords:

Digital marketing, Facebook, Instagram, municipality

Abstract

Digital marketing has become increasingly relevant in municipal governance, especially through the use of social networks (Solito et al. 2020; Alderete, 2022). This study aims to analyze the adoption, dissemination and use of the five most popular social networks in Argentina in 2023 (Kemp, 2023): WhatsApp, X, Tik Tok, Facebook and Instagram as digital marketing tools in the municipalities of Buenos Aires. An exploratory quantitative study was conducted based on systematic observation between July and August 2023. First, territorial variables were compiled, and the presence of these five networks on municipal websites was examined. Second, data on the adoption and activity of official municipal profiles on Facebook and Instagram were collected. The findings indicate that Facebook has the largest number of followers and daily activity. However, Instagram shows greater public engagement, interaction and user participation. Additionally, demographic factors correlate with social networks usage, underscoring the importance of tailoring digital marketing strategies to each local context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bonsón, E., Royo, S., y Cambra, E. (2018). Análisis del uso de Facebook a nivel municipal. Una aplicación a municipios españoles. Revista del CLAD Reforma y Democracia, (71), 85-120. https://revista.clad.org/ryd/article/view/159/317

Bonsón, E., Royo, S., y Ratkai, M. (2015). Citizens' engagement on local governments' Facebook sites. An empirical analysis: The impact of different media and content types in Western Europe. Government Information Quarterly, 32(1), 52-62. https://doi.org/10.1016/j.giq.2014.11.001

Boyd, D. M., y Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer‐Mediated Communication, 13(1), 210-230. http://dx.doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x

Criado, J. I., y Rojas-Martín, F. (2013). Aproximación general sobre la adopción y uso de las redes sociales en las administraciones públicas. En J. Criado y F. Rojas-Martín (Eds.), Las Redes sociales digitales en la gestión y las políticas públicas: Avances y desafíos para un gobierno abierto (pp. 16-31). Escola d’Administració Pública de Catalunya. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4864889 (último acceso 13/03/2024).

Cruz-Meléndez, C. A. (8-11 de noviembre de 2011). Las redes sociales de internet como elemento de gobierno electrónico en la administración pública de municipios de México. El caso de Twitter y Facebook [Ponencia]. XVI Congreso Internacional del CLAD sobre la Reforma del Estado y de la Administración Pública. Asunción, Paraguay. https://www.researchgate.net/publication/314235847_las_redes_sociales

DePaula, N., Dincelli, E., y Harrison, T. M. (2018). Toward a typology of government social media communication: Democratic goals, symbolic acts and self-presentation. Government Information Quarterly, 35(1), 98-108. https://doi.org/10.1016/j.giq.2017.10.003

Eom, S. J., Hwang, H., y Kim, J. H. (2018). Can social media increase government responsiveness? A case study of Seoul, Korea. Government Information Quarterly, 35(1), 109-122. https://doi.org/10.1016/j.giq.2017.10.002

Fabbri, M. (1998). Las técnicas de investigación: la observación. https://www.academia.edu/36157300/Las_t%C3%A9cnicas_de_investigaci%C3%B3n_la_observaci%C3%B3n.

Fanpage Karma. (s.f.). https://www.fanpagekarma.com/es

Gao, X., y Lee, J. (2017). E-government services and social media adoption: Experience of small local governments in Nebraska state. Government Information Quarterly, 34(4), 627-634. https://doi.org/10.1016/j.giq.2017.09.005

García-Moreno Rodríguez, D. (2012). El milagro se llama redes sociales. En V. E. de Yzaguirre, D. Sanz-Bas, y M. A. Nogales-Naharro (Coords.), Economía y libertad: La gran recesión y sus salidas (pp. 866-881). Universidad Católica de Ávila. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4767279

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., y Baptista-Lucio, P. (2010). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2022). Censo Nacional de Población, Hogares y Viviendas 2022 (Argentina). https://censo.gob.ar/

Kemp, S. (12 de febrero de 2023). Digital 2023: Argentina. https://datareportal.com/reports/digital-2023-argentina

Kotler, P., Kartajaya, H., y Setiawan, I. (2019). Marketing 4.0: Transforma tu estrategia para atraer al consumidor digital. Lid Editorial Mexicana.

López-Alonso, E., y Moreno-López, B. (2019). La gestión de los medios sociales en la Administración local: Análisis de los municipios rurales españoles. Vivat Academia, (148), 77-99. https://doi.org/10.15178/va.2019.148.77-99

Lovari, A., y Parisi, L. (2015). Listening to digital publics. Investigating citizens’ voices and engagement within Italian municipalities’ Facebook Pages. Public Relations Review, 41(2), 205-213. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2014.11.013

Membiela-Pollán, M., y Pedreira-Fernández, N. (2019). Herramientas de marketing digital y competencia: Una aproximación al estado de la cuestión. Atlantic Review of Economics (ARoEc), 3(3), 1-22. http://www.aroec.org/ojs/index.php/ARoEc/article/view/99

Mossberger, K., Wu, Y., y Crawford, J. (2013). Connecting citizens and local governments? Social media and interactivity in major US cities. Government Information Quarterly, 30(4), 351-358. https://doi.org/10.1016/j.giq.2013.05.016

Piñeiro-Naval, V., y Serra, P. (2019). Las instituciones municipales portuguesas y su adopción de las tecnologías 2.0: Propuesta de un indicador de web social. Investigación Bibliotecológica, 33(78), 13-28. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2019.78.57957

Ramos-Alderete, J. L. (2022). La administración pública tradicional frente a la dinámica de las redes sociales digitales. Espacios Públicos, 23(58), 43-65. https://doi.org/10.36677/espaciospublicos.v23i58.19931

Rodríguez-Ardura, I. (2014). Marketing digital y comercio electrónico. Ediciones Pirámide.

Royo, S., Yetano, A., Rodríguez, M. P., y Bednarova, M. (2018). E-government 2.0: Medios de comunicación social en el sector público. AECA. Asociación Española de Contabilidad y Administración de Empresas, (121), 8-11. https://zaguan.unizar.es/record/86190

Salazar-Corrales, A. M., Paucar-Coque, L. M., y Borja-Brazales, Y. P. (2017). El marketing digital y su influencia en la administración empresarial. Dominio de las Ciencias, 3(4,1), 1161-1171. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6325485

Selman, H. (2017). Comercialización digital. Ibukku.

Solito, L., y Materassi, L. (2020). En una escala de todo el municipio. Uso de redes sociales en municipios italianos: Información e interacción. AdComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, (20), 151-171. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2020.20.7

Suárez-Cousillas, T. (2018). Evolución del marketing 1.0 al 4.0. Redmarka. Revista de Marketing Aplicado, 01(022), 209-227. https://doi.org/10.17979/redma.2018.01.022.4943

Toffler, A., y Alvin, T. (1980). The third wave. Morrow.

Zavattaro, S. M., y Sementelli, A. J. (2014). A critical examination of social media adoption in government: Introducing omnipresence. Government Information Quarterly, 31(2), 257-264. https://doi.org/10.1016/j.giq.2013.10.007

Published

2025-09-09

How to Cite

Iparraguirre, C., Gorjup, M. T. ., & Vigier, H. P. . (2025). Social networks as a digital marketing tool: the case of Buenos Aires municipalities. Escritos Contables Y De Administración, 16(2), 39–61. https://doi.org/10.52292/j.eca.2025.4709

Issue

Section

Articles