Social networks as a digital marketing tool: the case of Buenos Aires municipalities
DOI:
https://doi.org/10.52292/j.eca.2025.4709Keywords:
Digital marketing, Facebook, Instagram, municipalityAbstract
Digital marketing has become increasingly relevant in municipal governance, especially through the use of social networks (Solito et al. 2020; Alderete, 2022). This study aims to analyze the adoption, dissemination and use of the five most popular social networks in Argentina in 2023 (Kemp, 2023): WhatsApp, X, Tik Tok, Facebook and Instagram as digital marketing tools in the municipalities of Buenos Aires. An exploratory quantitative study was conducted based on systematic observation between July and August 2023. First, territorial variables were compiled, and the presence of these five networks on municipal websites was examined. Second, data on the adoption and activity of official municipal profiles on Facebook and Instagram were collected. The findings indicate that Facebook has the largest number of followers and daily activity. However, Instagram shows greater public engagement, interaction and user participation. Additionally, demographic factors correlate with social networks usage, underscoring the importance of tailoring digital marketing strategies to each local context.
Downloads
References
Bonsón, E., Royo, S., y Cambra, E. (2018). Análisis del uso de Facebook a nivel municipal. Una aplicación a municipios españoles. Revista del CLAD Reforma y Democracia, (71), 85-120. https://revista.clad.org/ryd/article/view/159/317
Bonsón, E., Royo, S., y Ratkai, M. (2015). Citizens' engagement on local governments' Facebook sites. An empirical analysis: The impact of different media and content types in Western Europe. Government Information Quarterly, 32(1), 52-62. https://doi.org/10.1016/j.giq.2014.11.001
Boyd, D. M., y Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer‐Mediated Communication, 13(1), 210-230. http://dx.doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x
Criado, J. I., y Rojas-Martín, F. (2013). Aproximación general sobre la adopción y uso de las redes sociales en las administraciones públicas. En J. Criado y F. Rojas-Martín (Eds.), Las Redes sociales digitales en la gestión y las políticas públicas: Avances y desafíos para un gobierno abierto (pp. 16-31). Escola d’Administració Pública de Catalunya. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4864889 (último acceso 13/03/2024).
Cruz-Meléndez, C. A. (8-11 de noviembre de 2011). Las redes sociales de internet como elemento de gobierno electrónico en la administración pública de municipios de México. El caso de Twitter y Facebook [Ponencia]. XVI Congreso Internacional del CLAD sobre la Reforma del Estado y de la Administración Pública. Asunción, Paraguay. https://www.researchgate.net/publication/314235847_las_redes_sociales
DePaula, N., Dincelli, E., y Harrison, T. M. (2018). Toward a typology of government social media communication: Democratic goals, symbolic acts and self-presentation. Government Information Quarterly, 35(1), 98-108. https://doi.org/10.1016/j.giq.2017.10.003
Eom, S. J., Hwang, H., y Kim, J. H. (2018). Can social media increase government responsiveness? A case study of Seoul, Korea. Government Information Quarterly, 35(1), 109-122. https://doi.org/10.1016/j.giq.2017.10.002
Fabbri, M. (1998). Las técnicas de investigación: la observación. https://www.academia.edu/36157300/Las_t%C3%A9cnicas_de_investigaci%C3%B3n_la_observaci%C3%B3n.
Fanpage Karma. (s.f.). https://www.fanpagekarma.com/es
Gao, X., y Lee, J. (2017). E-government services and social media adoption: Experience of small local governments in Nebraska state. Government Information Quarterly, 34(4), 627-634. https://doi.org/10.1016/j.giq.2017.09.005
García-Moreno Rodríguez, D. (2012). El milagro se llama redes sociales. En V. E. de Yzaguirre, D. Sanz-Bas, y M. A. Nogales-Naharro (Coords.), Economía y libertad: La gran recesión y sus salidas (pp. 866-881). Universidad Católica de Ávila. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4767279
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., y Baptista-Lucio, P. (2010). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill.
Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2022). Censo Nacional de Población, Hogares y Viviendas 2022 (Argentina). https://censo.gob.ar/
Kemp, S. (12 de febrero de 2023). Digital 2023: Argentina. https://datareportal.com/reports/digital-2023-argentina
Kotler, P., Kartajaya, H., y Setiawan, I. (2019). Marketing 4.0: Transforma tu estrategia para atraer al consumidor digital. Lid Editorial Mexicana.
López-Alonso, E., y Moreno-López, B. (2019). La gestión de los medios sociales en la Administración local: Análisis de los municipios rurales españoles. Vivat Academia, (148), 77-99. https://doi.org/10.15178/va.2019.148.77-99
Lovari, A., y Parisi, L. (2015). Listening to digital publics. Investigating citizens’ voices and engagement within Italian municipalities’ Facebook Pages. Public Relations Review, 41(2), 205-213. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2014.11.013
Membiela-Pollán, M., y Pedreira-Fernández, N. (2019). Herramientas de marketing digital y competencia: Una aproximación al estado de la cuestión. Atlantic Review of Economics (ARoEc), 3(3), 1-22. http://www.aroec.org/ojs/index.php/ARoEc/article/view/99
Mossberger, K., Wu, Y., y Crawford, J. (2013). Connecting citizens and local governments? Social media and interactivity in major US cities. Government Information Quarterly, 30(4), 351-358. https://doi.org/10.1016/j.giq.2013.05.016
Piñeiro-Naval, V., y Serra, P. (2019). Las instituciones municipales portuguesas y su adopción de las tecnologías 2.0: Propuesta de un indicador de web social. Investigación Bibliotecológica, 33(78), 13-28. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2019.78.57957
Ramos-Alderete, J. L. (2022). La administración pública tradicional frente a la dinámica de las redes sociales digitales. Espacios Públicos, 23(58), 43-65. https://doi.org/10.36677/espaciospublicos.v23i58.19931
Rodríguez-Ardura, I. (2014). Marketing digital y comercio electrónico. Ediciones Pirámide.
Royo, S., Yetano, A., Rodríguez, M. P., y Bednarova, M. (2018). E-government 2.0: Medios de comunicación social en el sector público. AECA. Asociación Española de Contabilidad y Administración de Empresas, (121), 8-11. https://zaguan.unizar.es/record/86190
Salazar-Corrales, A. M., Paucar-Coque, L. M., y Borja-Brazales, Y. P. (2017). El marketing digital y su influencia en la administración empresarial. Dominio de las Ciencias, 3(4,1), 1161-1171. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6325485
Selman, H. (2017). Comercialización digital. Ibukku.
Solito, L., y Materassi, L. (2020). En una escala de todo el municipio. Uso de redes sociales en municipios italianos: Información e interacción. AdComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, (20), 151-171. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2020.20.7
Suárez-Cousillas, T. (2018). Evolución del marketing 1.0 al 4.0. Redmarka. Revista de Marketing Aplicado, 01(022), 209-227. https://doi.org/10.17979/redma.2018.01.022.4943
Toffler, A., y Alvin, T. (1980). The third wave. Morrow.
Zavattaro, S. M., y Sementelli, A. J. (2014). A critical examination of social media adoption in government: Introducing omnipresence. Government Information Quarterly, 31(2), 257-264. https://doi.org/10.1016/j.giq.2013.10.007
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Camila Iparraguirre, Maria Tatiana Gorjup, Hernán Pedro Vigier

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aviso de derechos de autor
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la licencia Atribución-No Comercial 4.0 Internacional CC BY-NC 4.0.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (por ej.: en páginas web institucionales o personales) una vez publicado su trabajo, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada (Véase El efecto del acceso abierto).