Measurement of mediate academic performance in the bachelor of administration career of the UNICEN
DOI:
https://doi.org/10.52292/j.eca.2021.2039Keywords:
university management, intellectual capital, academic performance, education-employment relationship, professional satisfactionAbstract
The objective of this paper, within the framework of the study of university intellectual capital, was to test a tool designed to analyze the training program offered by the Faculty of Economic Sciences of the National University of the Center of the Province of Buenos Aires (UNICEN), the process of labor insertion and the impact of academic training in relation to work experiences lived by graduates of the Bachelor of Administration career. For this, an online survey was carried out among the graduates in the 2008-2017 period, the methodological files of the selected indicators were designed and measurements were made. From the analysis of the information, a favorable assessment was observed regarding the training received in the degree, considering the majority satisfied with their current occupation and with a reasonable fulfilment of their professional development expectations.
Downloads
References
Bisogno Marco, D., Manes Rossi F. & Tartaglia Polcini P. (2018). Identifying future directions for IC research in education: a literature review. Journal of Intellectual Capital, 19(1), 10-33, https://doi.org/10.1108/JIC-10-2017-0133.
Bueno Campos, E. (1998). El capital Intangible como clave estratégica de la Competencia Actual. Boletín de Estudios económicos, LIII(164), 221. Recuperado de https://repository.ean.edu.co/bitstream/handle/10882/561/
ArguellesDenise2008.pdf.txt;jsessionid=699C563FE1ADA6EEC0182FDE4194DE89?sequence=6
Cañibano, L. & Sánchez, P. (2008). Intellectual Capital Management and Reporting in Universities and Research Institutions. Estudios de Economía Aplicada, 26(2), 7-26. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=30113187001
de Miguel Díaz M. y Arias Blanco J. M. (1999). La evaluación del rendimiento inmediato en la enseñanza universitaria. Revista de Educación, (320), Madrid, 353-377. Recuperado de http://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/1999/re320/re320-17.html
Di Gresia, L. (2007). Rendimiento académico universitario. Anuario Asociación Argentina de Economía Política 2007, 4. Recuperado de https://aaep.org.ar/anales/works/works2007/digresia.pdf
Esquetini Cáceres, C. (ed) (2013). Educación Superior en América Latina: reflexiones y perspectivas en Administración. Recuperado de http://www.deusto-publicaciones.es/index.php/main/libro/1051/eu
European Commission (2006). Ricardis: Reporting intellectual capital to augment research, development and innovation in SMEs. Report to the Commission of the High Level Expert Group on Ricardis. Recuperado de <http://ec.europa.eu/invest-in-research/pdf/download_en/2006-2977_web1.pdf>
Garbanzo Vargas, G. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Educación, 31(1), 43-63. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/440/44031103.pdf
García de Fanelli, A. (2014). Rendimiento académico y abandono universitario: Modelos, resultados y alcances de la producción académica en la Argentina. Revista Argentina de Educación Superior (RAES), 6(8), 9-38. Recuperado de http://www.revistaraes.net/revistas/raes8_art1.pdf
Gil Flores, J., García Jiménez, E. & Santos López, C. (2009). Miradas retrospectivas de los egresados sobre la educación superior. Revista de Investigación Educativa, 27(2), 371-393. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2833/283321906006.pdf
Lissarrague, M., Simaro, J., Tonelli, O. (12, 13 y 14 de octubre de 2011). Desarrollo integrado de indicadores meso y microeconómicos para el sector alojamiento del cluster turístico de Tandil [exposición trabajo]. XXXIV Congreso Argentino de Profesores Universitarios de Costos, Bahía Blanca, Argentina. https://iapuco.org.ar/2011-bahia-blanca/
Mora, J. G, García-Aracil, A. y Vila, L. E. (2007). Job satisfaction among young European Higher Education graduates. Higher Education, (53), 29-59, doi: 10.1007/s10734-005-2377-4>.
Narváez J. (2013). La gestión eficiente de la Universidad. Gestión Universitaria, 05(02). Recuperado de http://www.gestuniv.com.ar/gu_14/v5n2a1.htm
Organización de las Naciones Unidas. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2006). Cuaderno Estadístico, (34), Recuperado de http://interwp.cepal.org/Cuaderno_34/PDF/CES-34.pdf.
Pérez Lindo, A. (2008). Conceptos y posibilidades de la gestión del conocimiento en la Universidad. Gestión Universitaria, 01(01), Recuperado de http://www.gestuniv.com.ar/gu_01/v1n1a2.htm
Ramírez Córcoles, Y. (2010). Cómo gestionar el capital intelectual en las universidades públicas españolas: el cuadro de mando integral. Revista Iberoamericana de Contabilidad de Gestión, (16), 1-16. Recuperado de http://www.observatorio-iberoamericano.org/RICG/N%C2%BA_16/Yolanda_Ramirez_Corcoles.pdf
Ramírez Córcoles, Y., Santos Peñalver, J. & Tejada Ponce, Á. (2011). Intellectual capital in Spanish public universities: stakeholders’information needs. Journal of Intellectual Capital, 12(3), 356-376, doi: 10.1108/14691931111154689.
Ríos Manríquez, M. & Ferrer Guerra, J. (2007). Administración del conocimiento en instituciones de educación superior. Un análisis conceptual. MPRA Paper, (2622), Recuperado de http://mpra.ub.uni-muenchen.de/2622/.
Rivero Díaz, D., Vega Falcón, V. & Balagué i Canadell, J. (2005). La medición del capital intelectual en las universidades. Un modelo para potenciar su aportación a la sociedad. Capital Humano, (185), 30. Recuperado de https://factorhuma.org/attachments_secure/article/4215/
c64_C_Humano_capital_intelectual_universidades_185_2.pdf
Simaro, J. & Tonelli, O. (14, 15 y 16 de octubre de 2015). Implementación de un sistema de gestión del capital intelectual en las universidades [exposición trabajo]. XXXVIII Congreso Argentino de Profesores Universitarios de Costos, San Juan, Argentina. https://iapuco.org.ar/wp-content/uploads/2017/03/1.6.pdf
Simaro, J., Tonelli, O., Tesoro, J. & Varela, F. (10, 11 y 12 de octubre de 2018). Indicadores y fichas metodológicas para la medición del rendimiento académico mediato universitario [exposición trabajo]. XXXIX Jornadas Universitarias de Contabilidad y VI Jornadas Universitarias Internacionales de Contabilidad, Puerto Iguazú, Argentina. https://juc.eventos.fce.unam.edu.ar/wp-content/uploads/sites/4/2018/10/2018-ANALES-JUC-JUIC-VOLUMEN-1-AREA-TECNICA.pdf
Simaro, J., Tonelli, O. & Tesoro, J. (26 al 30 de junio de 2016). Mediciones del rendimiento académico en el marco de un modelo de gestión de capital intelectual en una universidad. I Reunión Internacional de Investigación de Contabilidad y Auditoría (RIICA). Manzanillo, México. https://mpra.ub.uni-muenchen.de/102879/1/MPRA_paper_102879.pdf
Tejedor Tejedor, F. & García-Valcárcel Muñoz-Repiso, A. (2007). Causas del bajo rendimiento del estudiante universitario (en opinión de los profesores y alumnos). Propuestas de mejora en el marco del EEES. Revista de Educación, (342), 443-473. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re342_21.html
Tesoro, J. (2015). Inducción de valor desde entidades estatales: hacia beneficiarios, clientes y ciudadanos. Revista U-GeOBe Tecnología en Gobierno, (3), Agosto 2015, México DF, Editorial Competitive Press, 47-62.
Vidal García, J. (coord.) (2003). Métodos de análisis de la inserción laboral de los universitarios. Editorial Universidad de León. https://sid.usal.es/idocs/f8/fdo7238/estudio.pdf.
Zandomeni de Juárez N. & Chignoli S. (2007). Los estudios de seguimiento de egresados en la agenda de las IES – El caso de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional del Litoral. V Encuentro Nacional y II Latinoamericano La universidad como objeto de investigación, 1-12 Recuperado de http://inter27.unsl.edu.ar/rapes/download.php?id=824.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jorge Simaro, Omar Edgardo Tonelli, Francisco José Varela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aviso de derechos de autor
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la licencia Atribución-No Comercial 4.0 Internacional CC BY-NC 4.0.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (por ej.: en páginas web institucionales o personales) una vez publicado su trabajo, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada (Véase El efecto del acceso abierto).