Esta es un versión antigua publicada el 2021-12-14. Consulte la versión más reciente.

When more schooling is not worth the effort: another look at the dropout decisions of disadvantaged students

Autores/as

  • Rossana Patron Universidad de la República

DOI:

https://doi.org/10.52292/j.estudecon.2013.752

Palabras clave:

Deserción Escolar, Calidad Escolar, Tasas de Repitencia

Resumen

La incorporación de la heterogeneidad del estudiante en el análisis, las diferencias en la calidad de la educación y en la probabilidad de repitencia, típicas en los países en desarrollo, marca la diferencia entre una inversión en educación atractiva y otra inconveniente. La metodología asocia la calidad educacional y las tasas de repitencia con los retornos a la educación. En particular, parece evidente que menos educación secundaria, en el caso de Uruguay, es una inversión inconveniente para los estudiantes con desventajas, aun no teniendo en cuenta la posibilidad de que dichos alumnos no puedan afrontar los costos de oportunidad, hecho que probablemente también explica la fuerte deserción de este tipo de estudiantes en muchos países en desarrollo.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

ANEP, (2005), Panorama de la educación en el Uruguay. Una década de transformaciones 1992-2004. Gerencia de Investigación y Evaluación. Available online http://www.infamilia.gub.uy/page.aspx?1,7,194,O,S,0,

Behrman, J. and Deolalikar, A., (1991), "School repetition, dropouts, and the rates of return to schooling: the case of Indonesia", Oxford Bulletin of Economics and Statistics, Vol. 53, (4), pp. 467-480.

Duryea, S. and Pages, C., (2002), Human capital policies: What they can and cannot do for productivity and poverty reduction in Latin America, Inter-American Development Bank, Working Paper No. 468.

Duryea, S., Jaramillo, O. and Pages, C., (2003), Latin American labor markets in the 1990s: Deciphering the decade, Inter-American Development Bank, Working Paper No. 486.

Eckstein, Z. and Wolpin, K., (1999), "Why youth drop out of high school: the impact of preferences, opportunities and abilities", Econometrica, Vol. 67, (6), pp. 1295-1335.

Glewwe, P., (1996), "The relevance of standard estimates of rates of return to schooling for education polity: A critical assessment", Journal of Development Economics, Vol. 51, pp. 267-290.

Hanushek, E., Lavy, V., and Hitomi, K., (2006), Do students care about school quality? Determinants of dropout behavior in developing countries, NBER Working Paper No. 12737.

Hanushek, E., (1979), "Conceptual and empirical issues in the estimation of educational production functions", Journal of Human Resources, Vol. 14, (3), pp. 351-388.

Jacob, B. and Lefgren, L., (2007), The effect of grade retention on high school completion, NBER Working Paper No. 13514.

Jacob, B. (2004), "Remedial education and student achievement: a regression discontinuity analysis", The Review of Economics and Statistics, Vol. 86, pp. 226-244.

OECD, (2010), PISA 2009 Results. Volume II: Overcoming social background: Equity in learning opportunities and outcomes. Available online http://dx.doi.org/10.1787/9789264091504-en

Patron, R. (2008), "Early school dropouts in developing countries: An integer approach to guide intervention. The case of Uruguay", Journal of Economics, Banking and Finance, Vol. 2, (2), pp. 1-11.

PREAL, (2006), "Quantity without quality. A report card on education in America Latina" PREAL http://openlibrary.org/books/OL22570031M/Quantity_without_quality.

Psacharopoulos, G. and Patrinos, A., (2004), "Returns to Investment in Education: A Further Update", Education Economics, Vol. 12, (2), pp. 111-134.

Psacharopoulos, G., (1995), The Profitability of Investment in Education: Concepts and Methods, HCO Working Papers, Washington, DC, World Bank.

Rose, J., Medway, F., Cantrell, V. and Marus, S. (1983), "A fresh look at the retention-promotion controversy", Journal of School Psychology, Vol. 21, pp. 201-211.

Sautu, R., (1999), Poverty, Psychology, and Dropouts. In Schooling for Success. Preventing Repetition and Dropout in Latin American Primary School, Eds. L. Randall & J. Anderson, M. E. Sharpe, New York.

Descargas

Publicado

2013-12-02 — Actualizado el 2021-12-14

Versiones

Cómo citar

Patron, R. (2021). When more schooling is not worth the effort: another look at the dropout decisions of disadvantaged students. Estudios económicos, 30(61), 27–42. https://doi.org/10.52292/j.estudecon.2013.752 (Original work published 2 de diciembre de 2013)

Número

Sección

Artículos